Konsumentkredit lån
Konsumentkredit har blivit en allt populärare långivare på den svenska marknaden. En stor anledning till det är att de erbjuder lån utan avbetalning under det första året.
Det går dessutom relativt snabbt att få lån via Konsumentkredit. Ansökan görs digitalt genom att fylla i ett formulär på Konsumentkredits hemsida.
Efter att ansökan är gjort återkommer Konsumentkredit genom att skicka ut en länk till dig som söker lån. Efter att du klickat på länken och fyllt i lite kompletterande information kan du signera din ansökan med hjälp av Mobilt BankID.
När avtalet är signerat skickar Konsumentkredit ut pengarna till det konto du angett. Värt att notera är att Konsumentkredit tar ut en uppläggningsavgift på 429 kronor när de beviljar ditt lån.
Du måste dessutom betala en aviavgift á 30 kronor per faktura såvida du inte betalar med autogiro.
Vilka är Konsumentkredit?
Konsumentkredit är en långivare som erbjuder privatlån. Företaget, som är registrerat i Kalix där man har en box-adress, ägs av Nordnet Bank AB.
Konsumentkredit har knapphändig information om sin verksamhet på sin hemsida. Utöver hur privatlånen hos Konsumentkredit fungerar finns det inte mycket annan matnyttig information om företaget.
Kort om Konsumentkredit
- Erbjuder privatlån där låntagaren kan ansöka om att låna amorteringsfritt under det första året
- Räntan är individuell i spannet 3,95-14,95 procent.
- Erbjuder endast lån med rörlig ränta.
- Erbjuder möjligheten att öka på lån
- Erbjuder möjlighet till extraamortering och förtidsinlösen.
Hur ansöker man om ett Konsumentkredit lån?
Processen för att söka lån hos Konsumentkredit är helt automatiserad och digital.
Det tar inte mer än någon minut att skicka in ansökan och likaså går det snabbt att fylla i de kompletterande uppgifterna innan man signerar avtalet.
Det är dessutom stor chans att du blir beviljad ett lån hos Konsumentkredit så länge du uppfyller grundkraven.
Det första du behöver göra för att ansöka om ett Konsumentkredit lån är att klicka dig in på långivarens hemsida. Där klickar du på Ansök om lån och fyller i samtliga uppgifter. Tryck sedan på skicka ansökan.
När Konsumentkredit har granskat din ansökan så skickar de ut en länk till dig som du behöver klicka på.
När du klickat på länken kan du fylla i kompletterande uppgifter och sedan signera lånet med hjälp av BankID eller Mobilt BankID.
När du har skickat in all nödvändig information och signerat lånet betalas pengarna ut till ditt konto.
Krav för att låna hos Konsumentkredit
Konsumentkredit ställer dessa krav på den som ansöker om ett lån:
- Du måste vara minst 20 år gammal
- Du måste ha en årsinkomst som överstiger 125 000 kronor
- Du måste ha haft en inkomst i Sverige i tre år eller fler
- Du får inte ha några betalningsanmärkningar
- Du måste betala tillbaka lånet innan du fyller 71 år
Det går bra att söka lån tillsammans med en medlåntagare.
Vad kostar ett lån hos Konsumentkredit?
Konsumentkredit tar en uppläggningsavgift på 429 kronor för alla lån. Utöver det beror det helt på vilken ränta du får. Räntan bestäms individuellt i spannet 3,95 procent – 14,95 procent.
Skulle du få den högsta räntan, 14,95 %, så blir månadskostnaden oerhört hög. Skulle du istället få den lägsta möjliga räntan, 3,95 %, så blir kostnaden betydligt lägre.
Därför är det viktigt att du räknar noga hur stor månadskostnaden blir innan du signerar låneavtalet.
Skulle du exempelvis få den högsta räntan så skulle ett lån på 50 000 som betalas tillbaka över fem år innebära en månadskostnad på 1 188 kronor.
Konsumentkredit privatlån
Konsumentkredit är ett privatlån vilket innebär att det är ett lån som en privatperson tar hos en bank eller annan långivare.
Det som skiljer ett privatlån från till exempel är ett bolån är att privatlån oftast tas utan säkerhet.
Ett privatlån kan man ta av många olika anledningar. Vissa låntagare tar privatlån för att finansiera inköp av en bil, en resa eller för att renovera om köket.
Andra behöver täcka någon akut utgift, till exempel om tvättmaskinen har gått sönder och man behöver köpa en ny.
En annan anledning till varför många tar ett privatlån är för att samla flera lån, till exempel sms-lån, snabblån eller kreditkortsskulder, tillsammans i ett enda lån.
Det kan vara ett bra alternativ för att minska sin månadskostnad och samtidigt få bättre koll på sin ekonomi.
Detta är något som går att göra hos Konsumentkredit eftersom de erbjuder lån upp till 500 000 kronor, vilket oftast räcker för att täcka flera mindre lån.
Att samla flera lån på detta sätt tillsammans i ett privatlån kallas för refinansiering eller skuldkonsolidering.
Privatlån kan ibland gå under namnet blancolån. Detta är det namn som bankerna själva oftast använder.
Anledningen är att namnet blanco syftar på att låntagaren inte lämnat någon säkerhet för lånet, vilket innebär att banken tar en större risk.
Därför är räntan också högre för ett privatlån än för till exempel ett bostadslån, där låntagaren i samband med lånet anger sin villa eller lägenhet som säkerhet.
Konsumentkredit utöka lån
Befintliga kunder som har skött avbetalningen varje månad kan få möjlighet att utöka sitt lån hos Konsumentkredit.
För att göra detta behöver kunden fylla i en ny ansökan och skriva i det belopp som denne vill låna extra.
Ansökan om att utöka sitt lån hos Konsumentkredit går till på samma sätt som när man söker om ett lån för första gången.
Kunden behöver fylla i alla nödvändiga uppgifter och skicka in ansökan. Därefter måste den nya ansökan kompletteras och signeras, vilket görs enklast med hjälp av Mobilt BankID.
Konsumentkredit gör en ny bedömning och återkommer sedan med besked om kunden beviljas utökat lån eller inte.
Konsumentkredit omdöme
Eftersom Konsumentkredit är en relativt ny och okänd tjänst så är det svårt att hitta särskilt många omdömen om tjänsten.
Hos Trustpilot exempelvis så har Konsumentkredit inte ens en egen sida. De bakas ihop med moderföretaget Nordnet Bank AB som saknar både betyg och recensioner.
På Mystep finns Konsumentkredit däremot med. Där har de ett betyg på 3,3 av 5 vilket får anses vara bra.
Konsumentkredit rankas på plats 42 av 69 i kategorin privatlån hos Mystep.
Bland de användare som är missnöjda med Konsumentkredit nämns ofta att det är svårt att få svar från deras kundservice.
En besviken användare beskriver det som att Konsumentkredits kundtjänst är långsamma och suckar sig igenom frågorna.
Konsumentkredit förlänga löptiden
Om du har ett lån hos Konsumentkredit är det möjligt att ansöka om att förlänga löptiden. Det är ofta något som långivaren godkänner och det går snabbt och smidigt att lösa.
Ett krav som du dock måste uppnå är att lånet även med den nya löptiden ska vara avbetalt innan du fyller 71 år.
Om du lånat tillsammans med en medlåntagare så måste lånet vara återbetalat innan den yngste av er fyller 71 år.
Konsumentkredit låneförsäkring
Konsumentkredit erbjuder alla kunder att teckna en låneförsäkring. En låneförsäkring är ett sätt att försäkra dina framtida återbetalningar.
Om du skulle bli sjuk, oförmögen att arbeta eller förlora jobbet så täcker låneförsäkringen din månadskostnad för lånet. Skyddet för arbetslöshet gäller dock endast den som förlorat en anställning och täcker inte den som är egenföretagare.
Den högsta ersättningen som låneförsäkringen betalar ut är på 15 000 kronor i månaden i högst tolv månader.
I händelse av dödsfall täcker låneförsäkringen hela din återstående skuld upp till 500 000 kronor.
Kundtjänst hos Konsumentkredit
Konsumentkredit erbjuder kundtjänst både via telefon och via e-post. Kundtjänsten är öppen mellan klockan 08 och klockan 20 måndagar till torsdagar.
På fredagar är den öppen mellan 08 och 18 och på helger är den stängd.
För att komma i kontakt med Konsumentkredits kundtjänst på telefon ringer man på nummer 0923-657 70
Vill man istället kontakta kundtjänst via e-post så nås denna via [email protected] vilket är enkelt att komma ihåg.
Ett litet minus hos Konsumentkredit är att de inte erbjuder någon livechat vilket många andra långivare på marknaden har börjat göra. Här ligger de lite efter i utvecklingen.
Konsumentkredit har också en ganska grundläggande sektion för frågor och svar. Där är det lätt att hitta information om de vanligaste frågorna som man har när man funderar på att ta ett lån.
Svaren är dock ganska kortfattade och svar på mer avancerade frågor saknas helt. För att få svar på dessa bör man istället vända sig till kundtjänst.